Skandaliczna likwidacja szpitala tymczasowego we Wrocławiu – raport NIK ujawnia brak przezroczystości i olbrzymie koszty

Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK) w sprawie procesu likwidacji szpitala tymczasowego we Wrocławiu zostały oficjalnie przedstawione. Zgodnie z zawartymi w raporcie ustaleniami, organizacja tego procesu pozostawiała wiele do życzenia, a jego przebieg charakteryzował się brakiem przezroczystości. Skrupulatne badania kontrolerów z NIK pozwoliły wykazać, że łączne wydatki związane z założeniem, utrzymaniem i następnie likwidacją placówki osiągnęły astronomiczną kwotę 94,5 miliona złotych. Koszt samej likwidacji przekroczył natomiast 10 milionów złotych. Prokuratura Okręgowa w Opolu również podjęła działania w tej sprawie, a śledztwo zostało przedłużone do 8 maja.

Dnia 6 marca, w czwartek, NIK ujawniła rezultaty swojej kontroli dotyczącej procedury likwidacji szpitala tymczasowego znajdującego się przy ulicy Rakietowej 33 we Wrocławiu. Była to kolejna kontrola przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, po poprzedniej, zrealizowanej w styczniu 2023 roku.

Szpital tymczasowy, który służył jako miejsce leczenia dla osób zakażonych COVID-19, został wybudowany na terenie centrum kongresowo-hotelowego. Jego powstanie było możliwe dzięki umowie podpisanej w końcówce października 2020 roku. W ramach przygotowań do jego funkcjonowania, ówczesny wojewoda dolnośląski zdecydował o wynajęciu od właściciela centrum dodatkowych nieruchomości.