W nadchodzący weekend, 23–24 sierpnia 2025 roku, pasażerowie komunikacji miejskiej we Wrocławiu muszą się przygotować na tymczasowe zmiany. Rozpoczyna się kolejny etap remontu torowiska na ulicy Bardzkiej, co wpłynie na kursowanie tramwajów i autobusów w tej części miasta. Przebudowa rozjazdu tramwajowego w rejonie przystanku Kamienna zmusi do modyfikacji tras tramwajów linii 18 i 21, które będą kończyć swój bieg na przystanku Gajowa na Hubach, nie docierając do Gaju. Dodatkowo, linia 78 zostanie całkowicie zawieszona, lecz uruchomiona zostanie linia zastępcza 718, która połączy Dworzec Główny z pętlą na Gaju.
Zmiany w trasach komunikacji miejskiej
W wyniku prac remontowych, tramwaje linii 18 będą kierować się na trasie Tarczyński Arena (Królewiecka) do Gajowej, gdzie nastąpi ich zawrócenie. Podobnie zmodyfikowana zostanie trasa linii 21, która również zakończy swój bieg na przystanku Gajowa. Z kolei autobus zastępczy 718 umożliwi mieszkańcom Wrocławia dotarcie do Gaju, kursując od Dworca Głównego przez m.in. przystanki Dworzec Autobusowy, Hubska (Dawida), Prudnicka, Kamienna, Bardzka oraz Krynicka.
Zakres i cel przebudowy na Bardzkiej
Prace remontowe na ulicy Bardzkiej są częścią szerszej modernizacji infrastruktury transportowej, obejmującej odcinek od al. Armii Krajowej do ul. Pięknej. Inwestycja ta, warta ponad 12 milionów złotych, ma na celu stworzenie trasy autobusowo-tramwajowej, co znacząco usprawni komunikację między południową częścią Wrocławia a centrum. Projekt zakłada budowę nowego torowiska, które pozwoli autobusom poruszać się wydzielonym pasem, omijając korki i skracając czas przejazdu.
Postęp prac i harmonogram
Obecnie wykonawca koncentruje się na przygotowaniu konstrukcji pod nowe torowisko oraz spawaniu szyn. Trwa też budowa zjazdu z torowiska na jezdnię i nowego peronu z infrastrukturą przystankową. Dodatkowo przebudowywane jest przejście dla pieszych oraz sygnalizacja świetlna wzdłuż ul. Bardzkiej, a także przygotowywany jest przejazd rowerowy. Prace obejmują obszar o długości niemal 200 metrów i są realizowane zgodnie z planem, z zakończeniem przewidzianym na pierwszy kwartał 2026 roku.
Wpływ inwestycji na transport miejski
Nowa infrastruktura komunikacyjna będzie kluczowym elementem poprawiającym komfort podróży mieszkańców Wrocławia. Dzięki wydzielonym pasom dla autobusów i nowemu torowisku, transport zbiorowy stanie się bardziej efektywny, umożliwiając szybsze przemieszczanie się z południa miasta do jego centrum. Inwestycja ta ma nie tylko skrócić czas przejazdów, ale także podnieść jakość usług transportowych oferowanych mieszkańcom.