Ostatnie zmiany własnościowe działki przy ulicy Pilczyckiej we Wrocławiu wzbudziły wśród mieszkańców obawy dotyczące przyszłości planowanej linii tramwajowej na Maślice. Warto przyjrzeć się, jakie są rzeczywiste konsekwencje tej sytuacji i czy projekt tramwaju jest nadal na właściwych torach.
Sytuacja po zmianie właściciela działki
Po tym, jak działka przy ul. Pilczyckiej zmieniła właściciela, pojawiło się wiele pytań o to, jak wpłynie to na budowę tramwaju na Maślice. Nowym właścicielem terenu została spółka Develia Vita, która nabyła grunt od prywatnego właściciela. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, część tej nieruchomości przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową, natomiast inna część pod budowę infrastruktury drogowej.
Develia zapewnia, że nie tylko nie utrudni to realizacji projektu tramwajowego, ale wręcz przeciwnie – teren niezbędny do realizacji drogi i torów tramwajowych ma zostać przekazany miastu bez żadnych opłat. Współpraca z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta zakłada również modernizację lokalnej infrastruktury komunikacyjnej.
Postęp w realizacji projektu tramwajowego
Władze miasta uspokajają mieszkańców, że prace nad projektem tramwaju na Maślice są już w zaawansowanej fazie. Dokumentacja projektowa ma być gotowa jeszcze w tym roku, a do użytku nowa linia ma zostać oddana w 2028 roku. Wszystko wskazuje na to, że zmiana właściciela działki nie wpłynie negatywnie na terminowe ukończenie inwestycji.
Szczegóły planowanej trasy
Planowana trasa tramwajowa na Maślice obejmuje 3,2 km torowiska wraz z pętlą, co daje łącznie 4 km. Linia rozpocznie się w pobliżu istniejącej krańcówki przy Tarczyński Arena na ul. Pilczyckiej, a następnie będzie biegła wzdłuż północnej części ul. Maślickiej. Po przejściu około 2 km, trasa skręci w lewo w ul. Suwalską i Królewiecką, kończąc się pętlą w okolicy N-Parku na Maślicach.
Na trasie przewidziano budowę 8 przystanków, które mają być zlokalizowane w kluczowych punktach: na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, ul. Bogatyńskiej, ul. Brodnickiej, na skrzyżowaniu ul. Maślickiej z trasą tramwajową biegnącą na południowy zachód, przy ul. Suwalskiej oraz przy ul. Królewieckiej.
Inwestycje towarzyszące
W ramach projektu przewidziano również budowę mostu nad Ługowiną oraz instalację sieci podziemnych. Nowa linia tramwajowa ma na celu zapewnienie lepszego dostępu do komunikacji miejskiej dla około 11 tysięcy mieszkańców, którzy będą mieli przystanek w zasięgu 500 metrów od swoich domów.