Odcinkowy pomiar prędkości obejmie kolejne fragmenty wrocławskich autostrad – już wkrótce kierowcy korzystający z AOW i A4 muszą liczyć się ze zwiększoną kontrolą przestrzegania przepisów. Wdrożenie zaawansowanych systemów nadzoru drogowego ma poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć liczbę wypadków na najważniejszych trasach regionu.
Zmiany na AOW – przygotowania do uruchomienia nowego systemu
Trwa montaż urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8). W listopadzie pojawiły się już tablice informacyjne ostrzegające o planowanych kontrolach. Choć dokładny termin uruchomienia systemu na AOW nie jest jeszcze znany, wiadomo, że monitoring obejmie odcinek pomiędzy węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Lotnisko. To poszerzenie zakresu pierwotnie planowanego pomiaru, który miał obejmować rejon Wrocław Północ – Wrocław Stadion.
Pierwsze wdrożenia już na A4
Od połowy września 2025 roku działa już odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4, na fragmencie pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice. System został uruchomiony po okresie testów i funkcjonuje od 17 września, egzekwując dozwoloną prędkość 110 km/h dla aut osobowych oraz 80 km/h dla pojazdów ciężarowych. Wprowadzenie tego rozwiązania jest elementem krajowego projektu finansowanego z funduszy Krajowego Planu Odbudowy.
Rozbudowa nadzoru drogowego w regionie
Wrocław i okolice nie są jedynymi miejscami objętymi nową technologią nadzoru. Generalny Inspektorat Transportu Drogowego realizuje szeroko zakrojony program rozbudowy systemu CANARD. W jego ramach zakupiono 128 nowych rejestratorów, z czego 43 przeznaczonych jest właśnie do odcinkowego pomiaru prędkości. Docelowo monitoring obejmie ok. 400 km najważniejszych szlaków szybkiego ruchu – także dalsze odcinki autostrady A4, m.in. pomiędzy Kąty Wrocławskie a Wrocław Południe i Krzyżowa – Krzywa.
Korzyści z nowego rozwiązania
Wprowadzenie odcinkowych pomiarów ma na celu nie tylko dyscyplinowanie kierowców, ale przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa na dolnośląskich drogach. Systemy te pozwalają ograniczyć wypadki wynikające z nadmiernej prędkości i ignorowania sygnalizacji świetlnej. Po pełnej rozbudowie CANARD nadzorować będzie ponad 670 km głównych tras, co powinno znacząco wpłynąć na przestrzeganie przepisów w całej Polsce.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Nowoczesny system mierzy średnią prędkość pojazdu na wybranym odcinku, wykorzystując dane z punktów wejścia i wyjścia. Takie rozwiązanie skutecznie wymusza stałe dostosowanie prędkości przez kierowców, a nie tylko w miejscach tradycyjnych kontroli. CANARD – zarządzany przez GITD – rejestruje również przypadki przejazdu na czerwonym świetle. Choć wdrożenie systemu jest kosztowne, pozwala ograniczyć liczbę groźnych zdarzeń na drogach i poprawić bezpieczeństwo użytkowników tras ekspresowych oraz autostrad.
Źródło: wroclaw.pl
