Wrocław, dynamicznie rozwijające się miasto, stawia na nowoczesność i komfort w komunikacji miejskiej. W tym celu, MPK Wrocław, odpowiedzialne za transport publiczny, ogłosiło przetarg na zakup nowych autobusów wyposażonych w silniki diesla. Wyróżniającym się elementem tego przetargu jest część opcjonalna, umożliwiająca zakup do 200 pojazdów na przestrzeni pięciu lat. Ta inwestycja to ostatnia szansa na nabycie spalinowych autobusów przed wprowadzeniem obowiązkowych zeroemisyjnych pojazdów w 2026 roku.
Specyfikacja techniczna zamówienia
Podstawowe zamówienie obejmuje dostarczenie 40 nowych pojazdów. Wśród nich znajdzie się 19 autobusów klasy maxi o długości od 11,5 do 12,2 metra oraz 21 autobusów klasy mega, mierzących od 18 do 18,75 metra. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe z drzwiami dwuskrzydłowymi o szerokości 1,2 metra. Ważnym elementem jest również system zliczający pasażerów przy drzwiach. Dla wygody kierowców przewidziano zamkniętą kabinę wyposażoną w obrotowy, pneumatyczny fotel oraz osobną klimatyzację. Co więcej, autobusy muszą być napędzane silnikami o mocy co najmniej 250 kW, co zapewni płynność jazdy nawet przy 75% maksymalnym obciążeniu pasażerami.
Komfort i udogodnienia dla pasażerów
Nowe autobusy klasy maxi mają pomieścić co najmniej 80 osób, z czego minimum 27 miejsc będzie siedzących. Pasażerowie mogą liczyć na pełne ogrzewanie i klimatyzację oraz pięć lub siedem przesuwnych okien dla lepszej wentylacji. Oświetlenie wnętrza zostanie zrealizowane w technologii LED, a dla wygody podróżujących zamontowane będą ładowarki USB.
Proces przetargowy i kryteria wyboru
Firmy zainteresowane dostarczeniem autobusów mogą składać swoje oferty do 21 października. Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze będzie cena, która stanowi 68% oceny. Kolejne kryteria to ocena techniczna (20%) oraz długość okresu gwarancji (12%). Wykonawcy muszą być związani ofertą przez cztery miesiące, a dostawy mają być realizowane partiami, co ułatwi wdrożenie nowych pojazdów do floty miejskiej.