Wrocław, dynamicznie rozwijające się miasto, przygotowuje się do znaczącej inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną. Plany te obejmują budowę nowoczesnej zajezdni tramwajowej na osiedlu Nowe Żerniki. Koszt samego projektu ma wynieść ponad 13 milionów złotych, a całkowita wartość inwestycji przekroczy pół miliarda złotych.
Przepełnione zajezdnie wymagają nowego rozwiązania
Obecne wrocławskie zajezdnie tramwajowe, w tym największa z nich – Zajezdnia Borek, są już w pełni wykorzystane. W obliczu planowanej rozbudowy sieci tramwajowej miasta konieczne jest stworzenie nowego, przestronnego obiektu, który pomieści większą liczbę pojazdów. Nowa zajezdnia na Żernikach ma być odpowiedzią na te potrzeby, oferując miejsce dla aż 150 tramwajów.
Kompleksowa infrastruktura na miarę przyszłości
Planowana zajezdnia ma być nie tylko największa, ale także najbardziej nowoczesna w regionie. Oprócz miejsc postojowych dla tramwajów, znajdą się tam także hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek centrali ruchu. Proces projektowania powierzono konsorcjum DATABOUT i RYSY Architekci, które zdobyło kontrakt o wartości ponad 13 milionów złotych. Z niecierpliwością oczekuje się finalizacji formalności, aby móc rozpocząć prace projektowe.
Ekologiczne podejście do inwestycji
Nowa zajezdnia to także krok w kierunku ekologii. W projekcie uwzględniono instalację paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz systemu rekuperacji. Dodatkowo, deszczówka będzie wykorzystywana do mycia tramwajów, co zmniejszy zużycie wody pitnej. Dzięki tym rozwiązaniom, inwestycja przyczyni się do stworzenia bardziej zrównoważonego i ekologicznego Wrocławia.
Plany rozwoju sieci tramwajowej
Ważnym elementem projektu jest także budowa nowego torowiska, które połączy ulicę Kosmonautów z nową zajezdnią. Przetarg na jego projekt ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Torowisko będzie prowadzone wzdłuż alei Architektów, a za zajezdnią powstanie pętla tramwajowa, co ułatwi komunikację z planowanym Wrocławskim Centrum Sportu na osiedlu.
Inwestycja w nową zajezdnię tramwajową na Żernikach to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby komunikacyjne miasta, ale również element długofalowej strategii rozwoju Wrocławia jako metropolii przyjaznej mieszkańcom i środowisku.