W połowie września rozpoczną się kluczowe prace na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, które obejmą wymianę dylatacji. Obszar robót to odcinek między węzłami Wrocław Północ a Wrocław Stadion, w kierunku Kudowy Zdrój. Dylatacje, które stanowią istotne elementy infrastruktury mostowej, pozwalają na bezpieczny przejazd pojazdów przez przerwy dylatacyjne. Aby skutecznie przenosić obciążenia, muszą być nie tylko szczelne, ale i trwałe, zapewniając komfort kierowcom. Ich żywotność wynosi od około 10 do 20 lat, co zależy przede wszystkim od intensywności ruchu drogowego oraz rodzaju przewożonych ładunków.
Dlaczego wymiana jest konieczna?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwraca uwagę, że przeciążenia pojazdów są głównym powodem uszkodzeń dylatacji. Regularne monitorowanie stanu tych urządzeń jest kluczowe, ponieważ ich awarie mogą prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. W ramach bieżących działań, łączna liczba 124 urządzeń dylatacyjnych na trasie AOW jest pod stałą kontrolą specjalistów z GDDKiA.
Planowane etapy prac
Roboty rozpoczną się 9 września i będą przebiegać w dwóch etapach, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców. Początkowo zostaną zamknięte prawy i awaryjny pas ruchu, a następnie zamknięcie obejmie pas lewy oraz środkowy. Przewidywany czas zakończenia prac to 25 września, choć harmonogram ten może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych. Co istotne, zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane głównie nocą, co pozwoli na zachowanie względnej płynności na tej ważnej trasie.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
GDDKiA podkreśla, że wymiana dylatacji nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale przede wszystkim zwiększy bezpieczeństwo użytkowników drogi. Uszkodzenia dylatacji mogą prowadzić do poważnych zagrożeń, stąd ich regularna kontrola i wymiana są nieodzowne. Dzięki tym działaniom kierowcy mogą mieć pewność, że podróżowanie po AOW będzie bezpieczne i komfortowe.