Wrocław: Rondo Reagana czeka na modernizację – co się zmieni dla pasażerów?

Dla tysięcy wrocławian korzystających codziennie z komunikacji miejskiej szykują się ważne zmiany w jednym z najbardziej uczęszczanych punktów przesiadkowych miasta. MPK Wrocław podjęło działania, które w najbliższych latach przyniosą modernizację torowiska na rondzie Reagana – inwestycję mającą poprawić komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Nowe plany dla ronda Reagana

Rondo Reagana to kluczowy węzeł komunikacyjny, łączący linie autobusowe i tramwajowe obsługujące m.in. plac Grunwaldzki, ul. Szczytnicką, Piastowską i Marii Curie-Skłodowskiej. Z czterema przystankami i rolą głównego punktu przesiadkowego, miejsce to wymaga stałego dopasowania do potrzeb rosnącej liczby pasażerów. Najnowszy krok to rozpoczęcie procedury wyboru firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla modernizacji torowiska.

Szczegóły przebudowy torowiska

Stan techniczny torów na rondzie od dłuższego czasu pozostawia wiele do życzenia. Zauważalne jest zużycie szyn, a miejscami także uszkodzenia nawierzchni. W ramach planowanej modernizacji przewiduje się wymianę ponad 2,6 km pojedynczego toru oraz 16 zwrotnic. Część z nich zostanie przesunięta, dodatkowo pojawią się smarownice na łukach, co pomoże ograniczyć hałas i zużycie. Planuje się również wytyczenie osobnych torów dla tramwajów kierujących się na ul. Marii Curie-Skłodowskiej i dla skręcających w stronę placu Grunwaldzkiego.

Komfort pasażerów będzie priorytetem

Zmiany mają przynieść realne korzyści wszystkim użytkownikom komunikacji miejskiej. Zapowiedziano m.in. podniesienie peronów na wybranych przystankach, co poprawi dostępność dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Modernizacja obejmie zarówno przystanki na ul. Marii Curie-Skłodowskiej, jak i perony 1 i 2 na głównej wyspie ronda. Choć MPK przygotowało już swoje założenia inwestycji, wybrana firma stworzy własny projekt w oparciu o aktualne potrzeby.

Kiedy ruszą prace i kto je wykona?

Firmy projektowe zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu mają czas na złożenie ofert do 16 października (do godz. 9:00). Oferty oceniane będą głównie pod kątem ceny (60%) oraz doświadczenia projektanta z uprawnieniami drogowymi (40%). Dokumentacja powinna być gotowa maksymalnie w ciągu 320 dni od podpisania umowy, więc projekt przebudowy torowiska może być gotowy już jesienią 2026 roku.

Modernizacje komunikacji miejskiej we Wrocławiu

Ostatnie miesiące to czas wzmożonej aktywności związanej z przetargami na projekty infrastrukturalne w mieście. Niedawno wyłoniono wykonawcę projektu nowej trasy tramwajowej na Księże Wielkie, a także otwarto oferty dotyczące przebudowy torowisk na ul. Teatralnej, Moście Pokoju, ul. Łokietka i ul. Nowowiejskiej. W jednym z postępowań przetargowych pojawiły się trudności związane z przekroczeniem budżetu, jednak pozostałe projekty są analizowane. Wciąż trwa również poszukiwanie odpowiedniego projektanta dla odcinka torowiska na ul. Mickiewicza.