Nowe Elektryczne Elfy na Dolnośląskich Torach!

W ostatnich latach na Dolnym Śląsku coraz częściej spotykamy nowoczesne pociągi typu Elf, które znacząco zmieniają oblicze lokalnego transportu kolejowego. Na chwilę obecną Koleje Dolnośląskie obsługują pasażerów, korzystając z 25 takich składów, podczas gdy kolejne są już w fazie testów. W niedalekiej przyszłości na torach w różnych częściach kraju pojawi się aż 55 pociągów tego typu, co jest wynikiem ambitnego planu wdrażanego przez fabrykę Pesa z Bydgoszczy.

Imponująca liczba zamówionych Elfów pozwala na uzmysłowienie sobie skali przedsięwzięcia. Gdyby połączyć wszystkie zamówione jednostki w jeden szereg, utworzyłyby one linię kolejową rozciągającą się na pięć kilometrów, od stacji Wrocław Główny do Wrocław Muchobór. Tak duża inwestycja jest dowodem na dynamiczny rozwój transportu kolejowego na Dolnym Śląsku.

Korzyści płynące z partnerstwa i nowe zamówienia

Partnerstwo między Kolejami Dolnośląskimi a Pesą to udana współpraca, trwająca od kilku lat. Jej efektem jest poszerzająca się flota nowoczesnych i ekologicznych pociągów, cenionych przez pasażerów za wygodę i efektywność. Obie strony stale dążą do ulepszania systemu transportu. W listopadzie 2025 roku podpisano kontrakt na dodatkowych 10 Elfów, z opcją na zamówienie kolejnych 10, co ma na celu dalsze unowocześnianie floty.

W ramach przetargów, Koleje Dolnośląskie już teraz wzbogaciły swoją flotę:

  • Zakupiono 5 pociągów z możliwością nabycia dodatkowych 20, z czego 25 jest już aktywnie użytkowanych.
  • Zamówiono również 10 jednostek z opcją rozszerzenia o kolejne 10, które obecnie przechodzą testy na trasie Wrocław – Oława – Brzeg.

Nowe inwestycje i rozszerzenie połączeń

Pesa prowadzi produkcję nowych pociągów w swojej bydgoskiej fabryce, realizując trzy główne zamówienia:

  • 20 pociągów zgodnie z przetargiem z 2023 roku,
  • 10 pojazdów z napędem spalinowym,
  • 10 Elfów z umowy podpisanej pod koniec 2025 roku.

Nowe składy będą obsługiwać nie tylko trasy na Dolnym Śląsku, ale również w województwach lubuskim, wielkopolskim i opolskim, co znacznie rozszerzy dostępność nowoczesnych środków transportu w Polsce.

Finansowanie zakupów pociągów to efekt współpracy z instytucjami unijnymi, które wspierają inwestycje w ramach programów KPO i FEDŚ. Koszt jednego pociągu z pełnym wyposażeniem wynosi około 44 miliony złotych, co wskazuje na znaczącą inwestycję w przyszłość transportu publicznego.

Równocześnie, we Wrocławiu trwa realizacja programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025/2026”, mającego na celu modernizację infrastruktury miejskiej. Te działania wpłyną na poprawę jakości i efektywności transportu publicznego w regionie.

Źródło: wroclaw.pl