Wrocławskie MPK zakończyło proces przyjmowania ofert na zakup nowoczesnych autobusów z napędem diesla. W obecnym zamówieniu znajduje się 40 pojazdów, ale umowa pozwala na zwiększenie tej liczby nawet o 160 dodatkowych jednostek. Wśród firm, które złożyły oferty, są takie marki jak Solaris, Mercedes oraz MAN. Wszystkie planowane autobusy będą nowe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Szczegóły przetargu na nowe autobusy
Przetarg na zakup potencjalnie 200 autobusów przyciągnął zainteresowanie trzech głównych producentów, którzy zmieścili się w założonym budżecie. Wrocławskie MPK podkreśla, że to ostatnia możliwość, by nabyć pojazdy z silnikami diesla. Przyszłe zakupy będą musiały spełniać nowe normy niskoemisyjności.
Obecne zamówienie obejmuje:
- 19 autobusów klasy MAXI,
- 21 autobusów klasy MEGA.
Analiza ofert cenowych i budżetowych
Przedsiębiorstwa, które złożyły swoje oferty, przedstawiły różne propozycje cenowe:
- Solaris Bus & Coach przedstawił ofertę w wysokości 87 416 100 zł,
- Daimler Buses Polska zaproponował 92 336 100 zł,
- MAN Truck & Bus Polska zaoferował 108 081 330 zł.
Budżet MPK wynosi 87,7 mln zł, a kolejnym etapem jest szczegółowa analiza formalno-prawna ofert, po której zostanie wybrany najlepszy dostawca.
Strategiczne podejście do wymiany floty
Aktualnie MPK Wrocław dysponuje 228 nowymi autobusami, z których 28 to pojazdy elektryczne. Przyspieszenie zakupów autobusów z silnikami spalinowymi jest odpowiedzią na zbliżające się regulacje, które od przyszłego roku będą wymagać wyłącznie pojazdów niskoemisyjnych. Jest to więc kluczowy moment na odnowienie floty z silnikami diesla.
Inwestycje w ekologiczne rozwiązania
MPK Wrocław konsekwentnie inwestuje w rozwój floty zeroemisyjnej. W jej posiadaniu znajduje się obecnie 13 elektrycznych autobusów marki Mercedes, a zamówienie na kolejne 28 jest w trakcie realizacji. Ponadto, odbywa się przetarg na zakup jeszcze 21 elektrycznych pojazdów, co pozwoli na posiadanie 62 takich autobusów.
Chociaż tradycyjne napędy spalinowe wciąż pełnią kluczową rolę w zapewnieniu niezawodności komunikacji miejskiej, autobusy z napędem diesla są nieocenione w sytuacjach kryzysowych ze względu na ich niezależność od infrastruktury energetycznej. Jest to szczególnie istotne w przypadku awarii zasilania czy innych nagłych sytuacji.
Podsumowując, Wrocławskie MPK mądrze planuje przyszłość swojej floty, balansując pomiędzy koniecznością natychmiastowej modernizacji a długoterminową strategią przechodzenia na ekologiczne rozwiązania. Te działania mają na celu nie tylko spełnienie nadchodzących norm, ale także zapewnienie niezawodnego transportu dla mieszkańców.
Źródło: wroclaw.pl
