Tramwaje wracają na Klecinę! Nowa mijanka zakończona, koniec zastępczych autobusów

Wrocławskie ulice znów będą tętnić życiem dzięki powrotowi tramwajów na ul. Przyjaźni. Po miesiącach intensywnych prac budowlanych zakończyła się budowa nowej mijanki tramwajowej, co oznacza przywrócenie ruchu szynowego w tej części miasta. Rozpoczęte w lipcu prace nad nową infrastrukturą torową to inicjatywa MPK Wrocław, które zleciło stworzenie całkowicie nowego systemu w tym rejonie. Dodatkowo, na przystanku „Sąsiedzka”, zainstalowano nowoczesny system sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych.

Powrót tramwajów na Klecinę

MPK Wrocław ogłosiło zakończenie prac w rejonie przystanku „Przyjaźni”, co pozwala na wznowienie ruchu tramwajowego. Nowo wybudowane torowisko o długości 65 metrów i wyposażone w dwie zwrotnice kosztowało około 5 mln złotych. Dzięki tej inwestycji zwiększy się przepustowość trasy, co umożliwi płynniejszy ruch tramwajów bez konieczności oczekiwania na mijanki przy al. Karkonoskiej.

Zakończenie prac oznacza, że linie tramwajowe wracają do regularnych kursów. Linia 6 ponownie połączy pętlę Kromera z pętlą Krzyki, podczas gdy linie 7 i 17 znów będą obsługiwać trasę do pętli Klecina. W wyniku tych zmian zlikwidowana zostanie zastępcza linia autobusowa 717.

Plany przedłużenia trasy do Kupieckiej

Budowa mijanki to tylko część większego planu modernizacji infrastruktury tramwajowej w tej okolicy. Miasto planuje przedłużenie obecnej trasy tramwajowej w kierunku skrzyżowania ulic Karmelkowej i Kupieckiej. Obecnie rozważane są dwa warianty realizacji tego projektu: planistyczny i społeczny, każdy z nich ma swoich zwolenników i przeciwników.

Konsultacje społeczne w tej sprawie zostały niedawno zakończone, a ich wyniki zostaną podsumowane w raporcie, który pojawi się za kilka tygodni. Po jego publikacji władze miejskie podejmą decyzję o wyborze ostatecznej koncepcji. Dolnośląska Pracownia Projektowa, odpowiedzialna za projekt, ma czas do 4 kwietnia 2027 roku na opracowanie szczegółowej koncepcji, projektu budowlanego oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód administracyjnych.

Szacuje się, że nowa trasa tramwajowa będzie budowana przez około 1,5 roku, a mieszkańcy będą mogli z niej korzystać pod koniec 2028 roku. Inwestorem projektu jest spółka Wrocławskie Inwestycje, która czuwa nad realizacją projektu i jego zgodnością z planami miejskimi.