Zaangażowanie administracji rządowej oraz wielu lokalnych instytucji po powodzi z ubiegłego roku przynosi pierwsze wymierne rezultaty. Ponad miliard złotych zostanie przeznaczony do 2028 roku na odbudowę i modernizację infrastruktury, która ucierpiała podczas żywiołu. Sprawdzamy, co zmienia się w naszym regionie i na jakie udogodnienia mogą liczyć mieszkańcy.
Najważniejsze kroki w odbudowie – co już się udało, co przed nami?
Odbudowa po katastrofie wodnej została zaplanowana w kilku etapach – tak, by kluczowe potrzeby mieszkańców były zaspokojone możliwie najszybciej.
- W pierwszej kolejności naprawiono drogi i linie kolejowe: już w październiku 2024 r. przywrócono przejazd na wszystkich strategicznych trasach.
- Równolegle powstały rozwiązania tymczasowe – jednym z nich był most zastępczy w Głuchołazach, umożliwiający komunikację aż do czasu stworzenia nowoczesnej przeprawy.
- Aktualnie trwa najważniejsza faza: budujemy trwałe i odporne obiekty. Przykład? Nowy most w Głuchołazach – inwestycja za 64 mln zł, projektowana z myślą o bezpieczeństwie i przyszłości.
Każdy z tych etapów był odpowiedzią na realne potrzeby mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców, dla których sprawny transport i dostępność komunikacyjna to podstawa codziennego życia oraz rozwoju regionu.
Bezpieczne rzeki i zbiorniki – co się zmienia nad wodą?
Kluczowym obszarem po powodzi okazała się infrastruktura wodna. Wody Polskie prowadzą ponad 600 projektów odbudowy i zabezpieczania wałów, mostów oraz zbiorników wodnych na ponad 314 mln zł. Blisko dwie trzecie tych zadań już zrealizowano – w tym gruntowną przebudowę mostu w Krośnie Odrzańskim.
Szczególną uwagę poświęca się zbiornikowi Topola na Nysie Kłodzkiej – modernizacje tu prowadzone mają kluczowe znaczenie dla ochrony przed kolejną powodzią. Dla wielu mieszkańców okoliczne inwestycje oznaczają także większe bezpieczeństwo domów i gospodarstw.
Nowe szlaki drogowe – gdzie trwają prace i czego się spodziewać?
Za naprawę i rozbudowę dróg krajowych odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W pięciu województwach prowadzone są prace na 538 odcinkach dróg, z budżetem sięgającym 482,3 mln zł. Dotychczas zakończono blisko 470 zadań – zarówno rutynowych napraw, jak i kryzysowych interwencji.
Inwestycje, które najbardziej wpłyną na życie mieszkańców, to nowy most na DK40 w Głuchołazach, odbudowa infrastruktury w Krapkowicach (DK45) oraz w Skorogoszczy (DK94). Po zakończeniu tych prac podróżowanie oraz transport towarów zyskają nową jakość i bezpieczeństwo.
Kolej odporniejsza na pogodowe niespodzianki
Modernizacja sieci kolejowej to nie tylko reakcja na szkody – to także inwestycja w przyszłość. PKP Polskie Linie Kolejowe SA skupiły się najpierw na szybkim przywróceniu pełnej przejezdności, co już udało się osiągnąć. Kolejne projekty obejmą usprawnienia, które mają sprawić, że linie będą mniej podatne na skutki burz, nawałnic i ekstremalnych opadów.
Dla osób korzystających z kolei to konkretna poprawa punktualności, pewności podróży i – co równie ważne – bezpieczeństwa nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Co te inwestycje oznaczają dla mieszkańców naszego miasta?
Kompleksowe działania instytucji publicznych to nie tylko odbudowa po powodzi, ale realna inwestycja w lokalną przyszłość. Dzięki miliardowym środkom powstają nowoczesne, odporne na zagrożenia drogi, mosty, wały i linie kolejowe. Te zmiany oznaczają:
- łatwiejsze i bezpieczniejsze podróże do pracy, szkoły czy na zakupy,
- większą ochronę domów i firm przed skutkami przyszłych powodzi,
- lepszą komunikację w całym regionie,
- nowe szanse rozwoju dla przedsiębiorców i społeczności lokalnych.
Jak podkreślają samorządowcy, to dopiero początek – każdy kolejny miesiąc przynosi nowe projekty, które mają sprawić, że nasza okolica będzie nie tylko odbudowana, ale i gotowa na wyzwania kolejnych lat.