Rekordowe wykroczenia na Sobieskiego: niemal 7 tysięcy przekroczeń prędkości w pół roku!

Znaczący wzrost przekroczeń prędkości na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu wywołał niepokój wśród mieszkańców i władz. System monitoringu CANARD, działający na tym odcinku, zarejestrował niemal 7 tysięcy przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości w pierwszym półroczu 2025 roku, co znacznie przekracza wcześniejsze przewidywania.

Skala problemu na wrocławskich drogach

Na wyjeździe z Wrocławia, kamery monitorujące ruch odnotowały 6600 przypadków łamania przepisów dotyczących prędkości w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku. Zaskakująco, po wstępnym spadku liczby wykroczeń, drugi kwartał przyniósł wzrost, co wskazuje na lekceważenie limitu 70 km/h przez kierowców.

Finansowe i karne aspekty wykroczeń

Przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 21 km/h skutkuje mandatem w wysokości 300 zł oraz pięcioma punktami karnymi. Obecny system nadzoruje tylko jeden kierunek, co sprawia, że kontrola nad ruchem jest częściowa.

Funkcjonowanie systemu CANARD

Uruchomiony w grudniu 2024 roku, system nadzoruje odcinek między mostem Bolesława Krzywoustego a ulicą Wilanowską. Cały proces karania jest zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, a miasto nie czerpie zysków z wystawionych mandatów.

Zmiany w liczbach wykroczeń

Początek 2025 roku przyniósł optymistyczne dane z malejącą liczbą wykroczeń: 1033 w styczniu, 945 w lutym i 734 w marcu. Jednak od kwietnia liczba naruszeń wzrosła, co zwiększyło liczbę wykroczeń o 1257 w porównaniu z pierwszym kwartałem.

Wpływ i koszty nieprzestrzegania ograniczeń

Ograniczenia prędkości mają przygotować miasto na przyszłe zmiany urbanistyczne. Nawet drobne naruszenia przepisów mogą prowadzić do znacznych kosztów, a kary finansowe przy tak dużej liczbie przypadków sięgają milionów złotych.

Plany rozwoju sieci monitoringu

Obecnie system monitoruje tylko jeden kierunek. Planuje się rozszerzenie nadzoru także na trasę w kierunku centrum, jednak wymaga to ujednolicenia ograniczeń prędkości. Przyszły remont estakad ma pomóc w rozwiązaniu tego problemu i umożliwić instalację kamer w obu kierunkach.

Rozwój systemu odcinkowych pomiarów prędkości

Instalacja systemu na alei Sobieskiego to początek działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego we Wrocławiu. Kolejne kroki obejmują montaż podobnych rozwiązań na trasach takich jak autostrada A4 czy Autostradowa Obwodnica Wrocławia, co ma na celu efektywniejszą kontrolę ruchu w regionie.